Download

Downloads

Note: The game is still being developed – if you notice a bug, please report it in a comment.

windows_logo Windows 32 bit

Click here to download installer for Windows XP/Vista/7/8. (recommended)
Click here to download zip archive for Windows XP/Vista/7/8.

linux_logo Linux 32/64 bit

Click here to download tar.gz archive for Linux (both 32 & 64 bit version included).

mac Mac OS X

Soon.

Screenshots

kapturek

kapturek2

Features

  • The game is 100% free (no ads)
  • Stylish, hand-drawn graphics
  • Atmospheric music
  • Six playable levels
  • Two endings

rdh

Kapturek is created by Red Dead Head in cooperation with SKN Shader (Polish only). Code is licensed under the GNU GPL v3 (google code page).

§ 86 Responses to Download

  • powder pisze:

    nareszcie 🙂

  • Pawel pisze:

    ./Kapturek: error while loading shared libraries: libsfml-audio.so.1.6: wrong ELF class: ELFCLASS64

  • f pisze:

    Binarna wersja dla x64_86 byłaby mile widziana. Próbowałem sam skompilować, ale zdaje się że gra używa niektórych starszych bibliotek jak np. fatal error: wx/gtk1/cursor.h: Nie ma takiego pliku ani katalogu #include „wx/gtk1/cursor.h”. GTK1 to nie najświeższa technologia;)

    • raver pisze:

      Specjalnie dla Ciebie wrzuciłem wersję 64 bitową. A z wxWidgets korzystaliśmy przy edytorach – do samej gry nie jest to potrzebne. Żeby skompilować samą grę wystarczy wstukać:
      make lrrh

      • f pisze:

        Dziękuję. Łatwiej spełnić zależności dla 64 bitów, ale używam Archa, a ten ma dużo nowsze wersje bibliotek. Dodałem powiązania symboliczne, ale przy uruchamianiu jest problem z libboost-filesystem.
        Postanowiłem więc skompilować grę (make lrrh, dzięki za poradę, że też sam nie przyjrzałem się makefile), ale przy linkowaniu mam błąd.

        /usr/bin/ld: skipping incompatible ../build/libnix32/libsfml-audio.so when searching for -lsfml-audio
        /usr/bin/ld: skipping incompatible ../build/libnix32/libsfml-window.so when searching for -lsfml-window
        /usr/bin/ld: skipping incompatible ../build/libnix32/libsfml-graphics.so when searching for -lsfml-graphics
        /usr/bin/ld: skipping incompatible ../build/libnix32/libsfml-system.so when searching for -lsfml-system
        /usr/bin/ld: TriangleBatcher.o: undefined reference to symbol ‚glInterleavedArrays’
        /usr/bin/ld: note: ‚glInterleavedArrays’ is defined in DSO /usr/lib/libGL.so.1 so try adding it to the linker command line
        /usr/lib/libGL.so.1: could not read symbols: Invalid operation
        collect2: error: ld returned 1 exit status

        Jako, że kompilując użytkownik raczej będzie miał własne biblioteki można usunąć z makefile -L../build/libnix32, ale nie tutaj tkwi problem. Próbowałem dodać -lGl, ale wtedy powstają problemy z sfml.

        Jeżeli mogę sobie pozwolić na dodatkową uwagę, to myślę że nie warto trzymać w repo plików wynikowych i bibliotek, co znacznie zredukuje ilość danych do pobrania.

        Co do gry, wygląda super. Gratulacje.

      • raver pisze:

        Spróbuj sobie zmienić w source/makefile libnix32 na libnix – tam siedzą biblioteki do 64bit linucha. W ogóle: czemu nie pobierzesz skompilowanej wersji 64bit? Co do wrzucania plików wykonywalnych i dependencji na svna – nam jest po prostu tak wygodniej, u nas svn służy do tworzenia gry, a nie dostarczania jej.

        PS: Kapturek 1.1 będzie miał wkompilowane biblioteki dynamiczne w wersji dla linuksa, bo widzę że z tym jest dużo problemów.

      • f pisze:

        Dzięki za odpowiedź.
        Pobrałem wersję x64, ale jak napisałem, mam inną (znacznie nowszą) wersję biblioteki boost i przy uruchamianiu pojawia się błąd (po tym jak dodałem odpowiednie dowiązania symboliczne, gdyż binarka odwołuję się do konkretnej wersji np. libboost_filesystem.so.1.46.1 => not found, w systemie mam /usr/lib/libboost_filesystem.so.1.53.0 i dowiązanie jako /usr/lib/libboost_filesystem.so, więc musiałem dodać dowiązanie /usr/lib/ibboost_filesystem.so.1.46.1, ale wygląda na to, że te dwie wersje nie są, ze sobą zgodne.

        Zrobiłem jak zasugerowałeś (zmiany w makefile), ale to nic nie zmienia, mam wszystkie biblioteki zainstalowane, cały program/gra kompile się poprawnie, tylko na końcu, przy linkowaniu mam ten błąd:

        /usr/bin/ld: TriangleBatcher.o: undefined reference to symbol ‘glInterleavedArrays’
        /usr/bin/ld: note: ‘glInterleavedArrays’ is defined in DSO /usr/lib/libGL.so.1 so try adding it to the linker command line
        /usr/lib/libGL.so.1: could not read symbols: Invalid operation
        collect2: error: ld returned 1 exit status

  • Gandi pisze:

    Świetna gierka :). Jest w niej jeden mały kłopot. Na końcu 4 poziomu musisz otwierać te drzwi (bodajże 4 pary drzwi). Wrota nr. 4 można przeskoczyć zmieniając „swój świat” ponieważ w jednej perspektywie mamy pokazane drzwi a w drugiej głaz – ten głaz można przeskoczyć. Dzięki temu cały poziom traci sens :). Błąd czy może zamierzone działania?

    • raver pisze:

      Błąd – zmieniłem wysokość skoku minimalnie i zapomniałem o tym głazie. Dzięki za zgłoszenie – poprawimy to w wersji 1.1

  • loc pisze:

    Gratuluję, dobra robota! 🙂

  • serafin1209 pisze:

    Jak zainstalować to na linuksie ? Rozpakowałem mam plik Kapturek i folder data co dalej z tym zrobić ? Bo nie bardzo wiem 😦 Początkujący jestem :P.

    • raver pisze:

      Kliknij 2 razy na pliku Kapturek, jeśli nie zadziała to wejdź do folderu z grą przy użyciu terminala odpal ./Kapturek i sprawdź czy są jakieś błędy.

      • serafin1209 pisze:

        Dzięki za szybką odpowiedz widzę, że brakuje mi kilka bibliotek jedną która wyświetliła się na początku doinstalowałem tj, libsfml-audio.so.1.6.

        Teraz mi wywala komunikat:
        ./Kapturek: error while loading shared libraries: libboost_filesystem.so.1.46.1: cannot open shared object file: No such file or directory
        w systemie ubuntu 13.04 x32 mam zainstalowaną wersje: libboost-filesystem1.49.0
        Mimo to komunikat nadal wywala ten błąd 😦 czy muszę szukać identyczną wersje pliku w synaptec jest jeszcze tylko wersja: libboost-filesystem1.53.0.

        Jakaś podpowiedz :)?

      • raver pisze:

        Wygląda na to że masz bałagan w bibliotekach – spróbuj zainstalować tą nowsza wersję libboost-filesystem, jak nie zadziała to napisz do mnie na maila to spróbuję pomóc.

    • serafin1209 pisze:

      Niestety nie pomogło 😦 Nigdzie nie widzę twego maila hmm….

  • amu pisze:

    ./Kapturek: error while loading shared libraries: libboost_filesystem.so.1.46.1: cannot open shared object file: No such file or directory
    Kubuntu 64 bit, a w repo są tylko nowsze wersje bibliotek : (

    • raver pisze:

      Przepraszamy za utrudnienia, błąd leży po naszej stronie – staramy się go poprawić jak najszybciej.

      • amu pisze:

        Okej, odpala się, ale niestety zawiesiło mi lapka po chwili i musiałam resetować kompa : (

      • raver pisze:

        Niestety bez większej ilości informacji nie jesteśmy w stanie pomóc. Wiesz może co wyskoczyło na konsoli?

  • Pouch pisze:

    jakie to ma minimalne wymagania odnośnie sprzętu? mam W7 64 i jedynie uruchamia się. Nic jednak nie widać. Zamiast SKN Shader pojawiają się białe kwadratowe pola. W pierwszej scenie z domkiem nie widać już nic, a tam gdzie jest dym przesuwaja się tylko białe kwadraty.

  • Kajtek pisze:

    Cześć wszystkim.

    Problemy z bibliotekami powinny już być w większości rozwiązane – zdecydowaliśmy się kompilować grę statycznie, więc poza kilkoma zależnościami (jak OpenGL i OpenAL) wszystko będzie w binarce. Jeszcze dopinamy ostatnie guziki i niebawem wrzucimy poprawioną wersję.

    • raver pisze:

      Wrzuciliśmy nową wersję na linuksa, powinna działać.

      • f pisze:

        Dziękuję, działa jak należy.
        Zauważyłem pewną usterkę, uruchomiłem grę z terminala (wersja x64) i przy wyjściu z gry jest błąd:
        AL lib: (EE) alc_cleanup: 1 device not closed
        Naruszenie ochrony pamięci (core dumped)
        ale z perspektywy użytkownika nie widać żadnych jego konsekwencji, więc jest on w zasadzie nieistotny. Wspominam o nim tylko z ‚kronikarskiego obowiązku’.

  • Patataj pisze:

    jakie to ma wymagania odnośnie karty graficznej?

    • raver pisze:

      Grunt to aktualne sterowniki. Tak po za tym to karta musi mieć przynajmniej 128mb pamięci oraz dobrze by było, gdyby nie była zintegrowana.

      • Patataj pisze:

        Mowa o ati x850xt pe. Zapytam inaczej, czy Wasza gra musi do działania potrzebuje karty graficznej z przynajmniej Shader Model 3.0?

      • raver pisze:

        Nie są potrzebne. Stery masz najnowsze? Nic się nie wyświetla, wyświetlają się białe prostokąty czy gra się wywala? I jakiej wersji używasz – Windows/Linux?

  • serafin1209 pisze:

    U mnie już działa wielkie dzięki 🙂 Gratulacje panowie!!!

  • kryspin013 pisze:

    Można skądś legalnie pobrać muzykę do gry? Byłbym wdzięczny 🙂

  • milosztor pisze:

    Gdzie się zapisują savy?

  • wooster pisze:

    nie wiem czy to jest błąd, czy ja tego nie umiem przejść, ale tak to wygląda (drzwi z kwadratowym symbolem nie otwierają się po połozeniu klucza z kwadracikiem): http://www.youtube.com/watch?v=82l7uKYy5Cw&feature=youtu.be

    • raver pisze:

      Wielkie dzięki za zgłoszenie, to błąd gdzieś u nas – postaram się go jak najszybciej poprawić. Występuje on za każdym razem?

      • woostix pisze:

        Juz wiem o co chodzi. Udalo mi sie przejsc plansze. Na mapce sa 2 kwadratowe klucze. Jeden jest wczesniej i wcale nie trzeba go uzyc w miejscu, w ktorym sugeruje gra, mozna sie obyc bez niego, ale trzeba go zabrac. Potem juz na dole trzeba go zostawic w odpowiednim miejscu, za platforma, bo do otwarcia drzwi pokazanych na filmiku sluzy drugi obecny na mapce kwadratowy klucz. Po prostu trzeba je w odpowiedniej kolejnosci zostawiac i zabierac. Troche mylace moze byc to, ze jak sie uzyje niewlasciwego ‚kwadratu’, to drzwi sie nie otworza, ale ja bym to tak zostawil. Na tym polega trudnosc tego poziomu, przeciez o to chodzi, zeby troche sie pomeczyc 🙂

      • raver pisze:

        Wielkie dzięki! Wyślij mi proszę na maila swoje imię i nazwisko (chyba że wolisz nick), dorzucę Cię do działu “podziękowania” w grze za pomoc w znalezieniu i naprawieniu buga.

        Tak naprawdę zagadka nr 1 jest zepsuta – nie powinno się dać przelecieć sprintem całej zagadki, trzeba tam było zostawić klucz.

      • milosztor pisze:

        „Jeden jest wczesniej i wcale nie trzeba go uzyc w miejscu, w ktorym sugeruje gra, mozna sie obyc bez niego, ale trzeba go zabrac.”

        Hmmm, sprawdziłem teraz i nie trzeba wcale ruszać tego klucza pierwszego na początku. Można przejść etap bez niego i tylko z użyciem tego jednego na końcu przy tych trzech drzwiach. Aby uniknąć tego problemu wydaje mi się, że wystarczy dodać te same drzwi w pierwszym etapie, aby trzeba było użyć tego pierwszego klucza i go zostawić.

  • Publius pisze:

    Witam!

    Ja niestety widzę tylko biały ekran. Po odpaleniu widać Kapturka jak sobie idzie i gra się ładuje. Potem spadają z góry białe kwadraty, następnie włącza się dźwięk, ale widać tylko biały ekran. Jak klikam na ESC to słychać, że coś się przełącza w menu.
    Mam laptopa ze zintegrowaną kartą >128MB.
    Da się coś z tym zrobić?

    • raver pisze:

      Spróbujemy zrobić wersję na słabsze komputery, jednak wymaga to trochę czasu (muszę załatwić sobie jakiś słabszy laptop do testów).

      • laptop PIII 1,2 GHz, 352 MB RAM? służę pomocą, bo projekt bardzo mi się podoba. z tego, co widziałem w trailerze, bardzo podobny do Machinarium z Amanity… to jak?

  • Drzem pisze:

    Witam!
    Nie działa mi alt+tab (wersja win 32bit). Boje się grać, bo mama mi nie pozwala, a nie mogę szybko zminimalizować 😉 Pozdrawiam

    • raver pisze:

      Dzięki za zgłoszenie, spróbujemy coś z tym zrobić.
      PS: Twoja mama również dziękuje za zgłoszenie, masz szlaban :).

  • kurban pisze:

    Kapitalna gra, czerpie z tego co najlepsze w Braid i Limbo. Fajne zagadki, fabuła i na pewno zapadnie w pamięć. Gratuluję!

    Mam klika uwag/propozycji, może się do czegoś przydadzą:
    – Można by poprawić odrobinę lokalizację save pointów. Często po restarcie trzeba dobiec do najbliższej zagadki co przy wielu powtórkach jest męczące. Zdarza się też tak, że po przejściu zagadki można zginąć przed savem i trzeba zaczyna od początku przez głupi ruch albo chcąc coś sprawdzić w miejscu przed savem (zwłaszcza szukając brakujacych Historii). To bywa irytujące i potrafi zniechęcać.

    – W Rozdziale 5 muzyka mogłaby być bardziej dynamiczna, złowieszcza i niepokojąca, żeby podkreślić tytuł tego rozdziału i to co się w nim dzieje. Coś jak muzyka z filmu Szczęki, gracz czuje, że zaraz stanie się coś złego.

    – Nie chcę tu zdradzić zakończenia tym, którzy jeszcze nie skończyli, więc napiszę trochę lakonicznie. Czy nie myśleliście o tym żeby dać graczowi wybór, otwierając dodatkową ścieżkę zakończenia, zamiast zamieniać zakończenie 1 na zakończenie 2? Moim zdaniem taka opcja byłaby ciekawsza.

    • raver pisze:

      Dzięki za uwagi – na pewno je uwzględnimy w kolejnej wersji Kapturka. Chociaż raczej na pewno muzyka i zakończenie zostaną.

  • Wojtek pisze:

    Komunikat przy wyłączaniu gry jest jest strasznie mylący: wydaje się, ze pytanie jest o to czy chcesz kontynuować grę, a nie kontynuować opuszczanie jej 😉

  • Martiana pisze:

    Ładna 🙂 Brakuje mi muzyki przy ładowaniu gry (zastanawiałam się czy to ja nie mam głosu czy gra). Pierwsza plansza po dojściu do „1” wyświetla się historyjka, zakładając, że gracz ginie po zejściu na dół i wskoczeniu do wody, robi się restart „R” i historia nadal jest widoczna (punkt „1” pozostaje odkryty). Jak dla mnie skoro już się zaczyna od początku, to warto całkiem cofnąć grę do początku lub poinformować o tym, że można się cofnąć do określonego momentu (savepoint) i zacząć grę od „1”.

  • minikmielec pisze:

    Witam w planszy bór czwarta chyba skakam sobie pomiędzy stopniami/światami na początku zabieram klucz i na górze gdzie dochodzę do drzwi nie mogę użyć klucza tak jak zwykle mimo dobrego symbolu „kwadrat” i nie mogę iść dalej próbowałem wszystkiego

    • raver pisze:

      Witaj – w wersji 1.06 był bug, pobierz wersję 1.07 – tam już wszystko działa jak należy (i ten klucz nie służy do otwarcia tamtych drzwi, lecz drzwi na dole).

      • winston pisze:

        W wersji 1.07 dalej nie widzę żadnych drugich drzwi na dole. Każdy zamek otwiera tylko te górne drzwi.

        Gra mnie naprawdę urzekła, ale może pomogę jak zeznam jakie bugi znalazłem:
        1) przy schodzeniu z drabiny w momencie gdy podstać jest na samym dole to nie można ruszać się w lewo ani w prawo. Jest to jednak możliwe, gdy podejdzie się trochę wyżej
        2)zmienianie równoległego światu czasem jest zakazane, mimo iż w tym drugim świecie nie koliduje z przedmiotami. Tak np. jest przy drzwiach w czwartej planszy

      • winston pisze:

        Dzięki, już znalazlem walk-through

  • minikmielec pisze:

    poza tym gra bardzo fajna umiarkowanie trudna i bardzo ciekawa polecam

  • raj pisze:

    Grafika piękna, ale niestety nie pogram sobie :(, bo trzeba do tego najwyraźniej mieć komputer – „rakietę”. Na moim poczciwym i leciwym HP xw4100 (P4 3 GHz/2 GB RAM/NVIDIA Quadro4 980 XGL 128 MB/Ubuntu 10.04) chodzi to tak powoli, ze o żadnym graniu mowy nie ma :(. Samo rozjaśnienie się początkowego menu, od czarnego ekranu do pełnej jasności, trwa około 10 sek., analogiczne rozjaśnienie sie początkowego ekranu w grze chyba ze 3 razy dłużej. Wszystko dzieje się skokami mniej więcej co 4-5 sekund. 😦
    A szkoda, bo czuć że gra ma klimat. No ale dla jednej gdy nie będę kupował nowego komputera… (tak poza tym to w zasadzie w ogóle nie gram, myślałem że może raz sobie w coś zagram…)

    • kryspin013 pisze:

      Dziwne bo ja też mam dosyć słaby sprzęt i mi działa płynnie… Sprawdź czy masz sterowniki własnościowe od NVidii i jeszcze spróbuj uruchomić kapturka na osobnych x’ach.

  • SunnighT pisze:

    Ja też nie mogę przejść 4 planszy. Nie mam „drzwi na dole”. Przesunięcie dźwigni powoduje uruchomienie windy, natomiast nie mam możliwości doskoczyć po wysepkach + otworzenie drzwi tak żeby jeszcze „się załapać”

  • GRZECH pisze:

    A ja nie mogę za żadne skarby przejść początku 4go poziomu, nie mogę „zdążyć” na platformę? Czy tam jest jakieś dodatkowe kombinowanie, czy po prostu zbyt wolno wszystko wciskam?

  • Może przeoczyłem, może ktoś już to zgłosił, ale lepiej powtórzyć, niż pominąć.
    Kiedy kapturek schodzi z drabinki (scena z kluczem do drzwi), nie zejdzie z niej, schodząc do samej ziemi./ po prostu utyka na niej. Trzeba się wspiąć choć odrobinę i zejść lewym lub prawym kursorem.
    W sumie detal, ale jednak, I czasem nieco upierdliwy.

  • Aguśka pisze:

    super super super 😉 to kiedy następna wycieczka kapturka? 🙂

    • raver pisze:

      Nie będziemy już dodawać poziomów do Kapturka, ani robić jego sequela. Poprawimy tylko błędy i dodamy ang wersję. Prawdopodobnie zaczniemy inny projekt w podobnym klimacie wkrótce :).

  • burys pisze:

    etap 4 bór jest do poprawy… fizycznie kapturek wysiada.. trzeba by tą windę trochę opóźnić bo jest kicha

    • raver pisze:

      A lecisz sprintem czy próbowałeś rozwiązać tą zagadkę przy użyciu klucza i drzwi?

      • burys pisze:

        jasne że lecę na sprintem.. bo zagadki nie wyczaiłem… dawaj podpowiedź 🙂

      • raver pisze:

        Bardziej podpowiedzieć nie umiem :D.

      • burys pisze:

        czyli jednak sprint… bo zagadki nie widzę … normalnie to obczaiłem.. ale brakuje mi sekundy żeby zdążyć na windę

      • raver pisze:

        SPOJLER – umieszczasz klucz na 1szym postumencie i przed wskoczeniem na platformę wskakujesz na drzwi i z drzwi na platformę.

  • Wes pisze:

    na androida za dolca! chętnie kupię

  • pancio pisze:

    podczas pobierania, wersja dla Win, zarówno w przypadku archiwum jak i „exeka” przy ok. 60% pobieranie kończy się błędem

  • nielot pisze:

    będzie szansa na wersję na ciut słabsze komputery, gdzie to tylko na początku idzie kapturek, spadają białe kwadraty i zostaje rozjaśniony ekran z muzyką?

  • Monsta pisze:

    brać i dodawać się na greenlighta na steam

  • mitsu_on pisze:

    a mi tylko muzyka chodzi i te pierwsze reklamy… ale juz na samej muzyce sie zawiesilem wiec gratulacje;P co mam zrobic?? tylko bialy ekram jest i jak cos naciskam to miga…:/ dramat

    • raver pisze:

      Bardzo nam przykro, ale masz za słabą kartę graficzną. Nasza nowa gra która teraz powstaje będzie działać na większej ilości kart. Przepraszamy za problemy.

  • linux64bit pisze:

    witam, gra jest fajna, ale po WYŁĄCZENIU mam czarny ekran (linux 64 bit).
    wydaje mi się , że coś się zacina, bo myszka działa normalnie.
    Natomiast gra sama w sobie działa okej.

    jakieś rady na to? 😉

  • Excellent goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you are just extremely
    fantastic. I actually like what you’ve acquired here, certainly like what you are stating and the
    way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it wise.
    I can’t wait to read much more from you. This is
    really a great web site.

  • 1 pisze:

    I like the helpful info you supply on your articles. I will bookmark
    your blog and take a look at once more here regularly. I am fairly certain I will be told many new stuff
    right here! Best of luck for the next!

  • Some truly grand work on behalf of the owner of this internet site, absolutely outstanding written content.

Dodaj odpowiedź do raver Anuluj pisanie odpowiedzi